Sådan får du styr på firmaets julegaver på bare 5 min!

Sådan får du styr på firmaets julegaver på bare 5 min!

Rigtig mange danske virksomheder er begyndt at tillægge deres firma julegave stor værdi. De har nemlig fået øjnene op for, præcis hvor værdifuldt et redskab sådan en gave kan være.

Firmaets julegave er nemlig ikke bare en god måde at sende medarbejderne på ferie på, men repræsentere en glimrende mulighed for at styrke relationen mellem den ansatte og arbejdspladsen. Men hvordan hænger det sammen?

Gaven er en anerkendelse af faglighed og indsats

Der vil altid herske en magtforskydning mellem arbejdspladsen og den ansatte. Derfor er det også noget særligt, når anerkendelsen kommer oppefra og ned. Og når man taler om en firma julegave, så er det lige præcis en form for anerkendelse. Den viser nemlig, at arbejdspladsen værdsætter den ansatte og gerne vil sige tak! Men en sådan tak kommer desværre hurtigt til at klinge hult, hvis ikke den bliver modtaget positivt. Af samme årsag bør en virksomhed sikrer sig, at deres gave fremstår som en reel tak. Det sker ikke, hvis der er tale om en generisk gavekurv eller andre ligegyldigheder.

Løsningen kan derfor meget vel være at tilmelde sig en gaveshop. En gaveshop fungerer præcis som en webshop, dog med den forskel at den ansatte logger ind med en personlig kode – og hernæst har personen nu adgang til virkelig flotte gaver, der er tilsvarende det budget, som virksomheden har valgt at give gave for.

Når gaverne er flotte og den ansatte selv kan vælge, bliver den ansatte implicit fortalt, at han har leveret et godt stykke arbejde og kan vælge sin egen belønning. Det taler ind i narrativet om, at den ansatte er en del af en god arbejdsplads, hvormed relationen styrkes.

Samtidig fungerer gaven som et artefakt, der kan fremvises derhjemme – igen som et synligt bevis på, at den ansatte udfylder en vigtig rolle i sit arbejde. Alt i alt bliver det til en positiv oplevelse, der styrker båndet mellem arbejdsgiver og arbejdstager på en naturlig måde.